Det allerøstligste Rusland

På min tur rundt i Rusland på den anden side af Sibirien - nærmere bestemt i Ussurien og Amur - var det ikke til at opdrive et postkort. Det var først, da vi kom tilbage til Moskva, at der var postkort; men det er jo også Europa - også hvad fuglene angår. I Blagoveshchensk var det dog muligt i en kiosk i lufthavnen at købe ikoner både som indrammede billeder og som postkort. Der var fem kiosker. Tre solgte aviser, en var et apoteksudsalg og sidste var bemeldte ikonudsalg. Nedenstående beretning må gøre det ud for et postkort.

Efter mellemlanding og et døgn i Moskva kom vi til Vladivostok, hvorfra vi straks sejlede ud til en ø. Herfra var vi rundt til forskellige øer for at se på havfugle. Vi fik set brilletejst (spectacled guillemot), næsehornsalk (rhinocerous auklet) og en masse andre fugle.

Nogle dage senere besøgte vi i Tumen flodens delta ved Khasan - lige på grænsen til både Nordkorea og Kina. Det gav nok turens største skuffelse nemlig, at der stort set ikke var vadefugle at se. Vi havde sat næsen op efter en masse forskellige arter og så var der mindre end 25 fugle fordelt på 6 arter.

Derfra gik turen så ind i landet til skovreservatet Kedrovaya Pad, som ikke direkte er åbent for publikum. Der var således kun smalle stier i skoven. Det er en åben skov med mest egetræer, men også enkelte cedertræer. Biologisk er det subtropisk område. Der holder både tiger, leopard og bjørn til her; men vi så alene spor af dyrene. Vi så og hørte mange fugle, bl.a. en grey-faced buzzard.

Udsigt over Bikin floden

Foto: E. & M. Mølgaard

Siden besøgte vi Bikin floden, som løber fra bjergene Sikhote-Alin i øst mod vest til Ussuri floden i vest. Skovene omkring floden er de oprindelige og har ikke været genstand for skovhugst. Der bor ikke mange mennesker. Floden er vel dobbelt så bred som Gudenåen og strømmen kraftig (10 km/t ?). Vandet i floden er rent og klart - og kan drikkes. Vi sejlede 6 timer op ad floden i en lang flodbåd siddende på et 10 cm bredt bræt. Jo, bagen blev ret øm. Vi gik tur i skoven og over en højmose. Her så vi munketrane (hooded crane) og østlig regnspove (far eastern curlew), der har et endnu længere næb end stor regnspove. I floden yngler flere store sjældenheder, bl.a. langnæbbet præstekrave (longbilled plover) og amurskallesluger (scalysided merganser). Vi så begge.

Efter en lang tur (ca. 1000 km) med bus og båd kom vi til Udyl søen. Det var meningen, at vi skulle have sejlet hele strækningen på 700 km / 13-14 timer ned ad Amur floden fra Khabarovsk, men på grund lav vandstand kørte vi første halvdel til Komsomol na' Amure med bus.

Stellers Havørn ved Udyl søen

Foto: E. & M. Mølgaard

Dagen efter sejlede vi små motorbåde ud for at se Steller's havørn, der på svensk har det mere beskrivende navn jättehavsörn. Den er kæmpe stor med flotte hvide vingefelter, hvid hale og et gigantisk gult næb. Det blev den store oplevelse, da fuglene ikke var specielt sky og kunne betragtes på 30-40 meters afstand.

Vi returnerede til Khabarovsk, fløj i en gammel ramponeret Antonov AN-42 (to motorers turboprop) til Blagoveshchensk, og kørte i en gammel bus til tranereservatet Murievka. Her yngler nogle ganske få par af japansk trane (red crowned crane) og af hvidhalset trane (white-naped crane). Vi så begge og også munketrane (hooded crane).

Der var så gået tre uger og vi fløj hjemad. I Moskva var der tid til at runde den røde plads og Kreml før turen gik hjem. Her sang en buskrørsanger.

På turen boede vi på herberger, enkelte steder hos private, og kun få gange på hotel. Der var bad alle steder. Russerne har noget, de kalder banja. Det er en badstue lidt i stil med en sauna. Den indeholder en ovn, som varmer rummet og en stor balje vand op. Med en øse fyldes en anden balje med dette varme og noget koldt vand, så det er tempereret. Hvis det er helt rigtigt tager man bagefter et bad i floden eller søen, som i Finland.

Sengene var af varierende kvalitet, nogle hårde, andre de rene hængekøjer.

Maden var rigelig. Der var næsten suppe morgen, middag og aften. Ofte var der æg og pølser til morgenmad, suppe samt kød/fisk med kartofler/ris til frokost og det samme til aften. Kaffe var altid frysetørret af forskellige fabrikater. Det var tydeligvis ikke noget de selv drak meget af - nok for dyrt.

Vi kørte i gamle raslende busser, som ikke kunne køre meget over 50 km/t, og hvor der knap var plads til bagagen. De havde ligesom glemt at tage højde for, at vi hver kom med en kuffert/rygsæk, så der måtte stuves og siddes tæt.

Det var alt i alt enkelt grænsende til det simple, men mere var der ikke brug for. Og der var ikke de store fejl i logistikken. Jeg kunne ellers godt have frygtet, at der ikke dukkede en bus op i tide; men det var vi ikke ude for.

Det har været en kæmpe oplevelse at opleve den anden ende af Rusland, hvor der ikke kommer mange turister, hvor der er en stor og anderledes natur og hvor der mange fugle, som jeg aldrig har set før. Jeg har på turen set ca. 230 arter, hvoraf ca. 99 er nye for mig.

Referencer

Den officielle turrapport: Sibirien (Ussuriland & Amurland)